3 PNA employees get show cause orders over blunder

Dharel Placido, ABS-CBN News

Posted at Aug 14 2017 04:29 PM | Updated as of Aug 14 2017 07:36 PM

Palace Communications Secretary Martin Andanar Mark Demayo, ABS-CBN News

MANILA – Palace Communications Secretary Martin Andanar on Monday said show cause orders have been given to 3 Philippine News Agency (PNA) employees who were involved in the erroneous posting of the logo of the Dole food company in a story about the Department of Labor and Employment (DOLE).

In a statement, the Presidential Communications Operations Office (PCOO) said Andanar summoned the PNA’s editorial staff, led by its chief Virginia Arcilla-Agtay, “to determine the culpability of some personnel who may have been remiss in their duties.”

"Andanar reprimanded the PNA personnel concerned for the erroneous posting of the DOLE Philippines logo on a story that pertained to the Department of Labor of Employment," the PCOO said.

Aside from the erroneous logo, the PNA also drew flak recently for reposting a Xinhua News Agency opinion piece that dubbed as "ill-founded" an arbitral ruling that favored the Manila's claim to the South China Sea.

Earlier May, the state-run news agency apologized for posting a photo of state troops in Vietnam for its story "Urban warfare a challenge for soldiers in Marawi."

In the same month, the PNA also erroneously reported that 95 member states of the United Nations supposedly said they did not observe extrajudicial killings in the Philippines

In the wake of the latest PNA blunder, Andanar has directed his legal officers to determine the culpability of the PNA officials concerned under existing government rules and laws.

“He reminded PNA reporters and editors that the public expects the highest standards of professionalism from them, stressing that due diligence and propriety is a must at all times for the news organization,” the PCOO said.